|          

Colors: Purple Color

L'Ajuntament de Vidreres ha aprovat inicialment l'Ordenança reguladora per a prevenir i corregir la contaminació odorífera. Aquesta mesura té per objectiu reduir les molèsties dels veïns i veïnes pel que fa a les olors provinents de les indústries.

L'aprovació d'aquesta mesura era necessària per a millorar en la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Vidreres. Enric Gual, regidor de Sostenibilitat, Medi Ambient i Energia ha volgut destacar que "amb la regulació de la contaminació odorífera al municipi, es controlarà de més a prop totes les indústries per evitar més molèsties als ciutadans".

La mesura està pensada per a regular i aportar solucions a les olors de les activitats que generen més malestar entre la població conseqüència de la gran activitat industrial que hi ha i que fins ara no s'havia regulat ni controlat.

L'empresa encarregada de controlar les olors, mesurarà els graus de contaminació, i seguidament li comunicarà a l'ajuntament. Procedint així a la sanció a les indústries que ho incompleixin. La proposta ha comptat amb els vots favorables de l'equip de govern, i les abstencions dels dos grups a l'oposició.

L'Ajuntament de Blanes aprova les Ordenances 2024 amb els vots de l'equip de govern i el vot de confiança en forma d'abstenció de BECP. Les noves ordenances inclouen un augment de l'IBI i de l'Impost de Vehicles del 7% cadascun d'ells, així com un increment de les taxes del 15%. Des de l'equip de govern expliquen que s'han vist obligats a apujar els impostos, principalment a causa de l'increment de la despesa prevista pel 2024.

En aquest sentit, una de les dades que s’ha hagut de tenir en compte és que en el període comprès entre l’agost de l’any 2019 i l’agost del 2023 hi ha hagut un augment de la inflació del 17’2%. Durant aquest temps no s’havia aplicat el canvi a Blanes i ara tampoc serà del 100%, ja que l’augment serà del 15%, més de dos punts menys, per sota del topall al qual es podria arribar a pujar.

Es calcula que de cara al 2024 l'augment aproximat de la despesa serà de 5.850.000 €. Ara bé, l'equip de govern també ha remarcat que els increments d'impostos per a l'any vinent, en el millor dels casos, generarà 3.800.000 €. Per tant, insuficients per arribar als 5,6 M€ que es preveuen. Això significarà que, malgrat l'esforç de tota la ciutadania, encara caldrà cercar nous ingressos per afrontar les despeses. Dos exemples que s'han proposat són d'una banda una nova licitació de les zones blaves, i de l'altra fer una millor gestió en la recaptació municipal.

Si es va més al detall, en el cas de l’Impost de Béns Immobles s’ha inclòs un nou recàrrec del 100% pels propietaris que tenen els seus pisos desocupats. Ara bé, si aquests propietaris passen a incloure els immobles a la Borsa de l’Habitatge de Lloguer Social, quedaran exempts de pagar l’IBI durant el primer any com a mesura social.

D’altra banda, es crearan noves bosses d’ajuts econòmics per pagar l’IBI així com la Neteja i Recollida d’Escombraries. L’objectiu és que ara sigui molt més fàcil tramitar aquests tipus d’ajuts. Per gestionar de manera eficient aquesta i d’altres ajudes, a partir d’ara es proveirà una nova plaça a la plantilla del personal.

I és que, segons les dades d’aquests últims anys en què s’havien instaurat ajuts per pagar l’IBI, cap dels ajuts que estaven previst abonar  pel 2021 no s’han cobrat per part dels beneficiaris. Per resoldre-ho, es destinarà una nova plaça de la plantilla de treballadors perquè es dediqui exclusivament a gestionar les ajudes per pagar les escombraries i l’IBI.

Fins ara s’hi havia destinat una partida de 50.000 €, i de cara al 2024 es multiplicarà per tres perquè passi a ser de 150.000 €. Del que es tracta, tal com s’ha remarcat des de l’equip de govern, és de crear un escut social per a tots aquells ciutadans i ciutadanes més desfavorits. No es vol deixar ningú enrere, de manera que es pugui contribuir a sumar esforços entre tots.

L’alcaldessa de La Garriga, Meritxell Budó, és la nova presidenta de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM). Budó ha estat escollida presidenta i proclamada amb el 95,48% dels vots a favor (un total de 155 vots emesos, 148 a favor i 7 en blanc) durant la XXVI Assemblea que l’entitat municipalista ha celebrat a Lloret de Mar. Substituirà en el càrrec a l’alcalde de Deltebre, Lluís Soler, que ha presidit l’ACM des del 20 de setembre de 2019.

En el seu discurs d’investidura, la nova presidenta de l’ACM, Meritxell Budó, ha afirmat que amb el nou executiu “hem de ser un equip que lluita i que sua la mateixa samarreta, la de l’ACM” i ha posat en relleu que el món local sempre ha estat al costat de les institucions del país en la defensa dels drets i llibertats.

Meritxell Budó ha desgranat alguns dels eixos i reptes que hi ha en aquest mandat 2023-2027. Entre ells, ha explicat que el municipalisme ha d’estar en l’eix de les polítiques públiques, ja que “per la nostra proximitat i coneixement de la societat som qui pot donar millors respostes des de les administracions”. També ha apuntat com a eixos seguir formant als tècnics i electes locals, dignificar la tasca dels electes, facilitar i simplificar la tasca dels ajuntaments en la prestació de serveis, resoldre els dèficits estructurals dels municipis rurals i actualitzar i millorar la legislació en competències i finançament dels ens locals i dels consells comarcals, entre d’altres prioritats.

D'altra banda, la nova presidenta ha recordat que actualment hi ha un 27% de dones en llocs de responsabilitat i espera que "siguin moltes més". Alhora, la 26a assemblea de l'entitat ha servit també per donar "suport i escalf" a l'expresident de l'ACM, Miquel Buch, condemnat recentment per l'Audiència de Barcelona a quatre anys i mig de presó i 20 d'inhabilitació pel cas dels escortes a Puigdemont. 

Durant aquest mes d'agost l'Ajuntament de Blanes té previst instaurar el què es coneix habitualment com 'Regidor/Regidora de Barri'. Aquesta figura no tindrà una funció executiva, sinó de representació, amb l'objectiu que tots els veïns i veïnes d'arreu del municipi comptin amb un regidor/regidora de referència a qui poder adreçar-se en cas que ho necessitin, per resoldre els seus dubtes i/o escoltar els seus suggeriments.

Al seu temps, cada regidora o regidor estarà coordinat amb la resta de membres de l'equip de govern amb qui compartiran aquestes peticions i/o suggeriments. Durant aquests dies, els i les regidores es posaran en contacte amb els respectius interlocutors, no tan sols a través de les associacions de veïns, sinó també amb altres veïns i veïnes dels barris (jovent, adults, gent gran, etc).

A través d'aquestes trobades, els explicaran amb més detall el què es pretén amb la posada en marxa d'aquesta figura. Durant aquestes reunions, d'altra banda, també s'establirà la periodicitat amb què hi haurà les següents trobades. L'alcalde de Blanes, Jordi Hernández, ha destacat: "Aquesta figura serà fonamental per millorar el vincle entre la ciutadania i l'Ajuntament de Blanes. Al tenir cada barri un regidor o regidora de referència assignada per l'equip de govern farà que el coneixement de les necessitats que hi ha arreu del nostre territori sigui molt més eficient en aspectes com, per exemple, el seguiment de les actuacions que s'hagin de fer o una problemàtica determinada".

Cadascuna de les regidores i regidors que conformen l'equip de govern tenen assignats més d'un barri d'arreu del municipi, que no sempre coincideix amb l'estructura de les 25 Associacions de veïns que hi ha constituïdes. Aquest nou mitjà no s'ha creat només perquè les associacions tinguin major facilitat per comunicar-se, sinó que també qualsevol veí o veïna del municipi podrà adreçar-se al regidor i regidora de Barri.

Els comptes municipals estan molt més sanejats que els de l'Estat o la Generalitat. Malgrat tot, alguns ajuntaments catalans encara presenten nivells d'endeutament elevats. No obstant això, a la comarca de la Selva, hi ha hagut una gran reducció, com és el cas del municipi de Riudarenes. Fa cinc anys el municipi tenia un deute d'aproximadament un milió sis-cents mil euros, el qual suposava un 65% del pressupost. Aquest fet els impedia poder realitzar activitats, ja que la majoria dels diners que s'aconseguien es destinaven a retornar el préstec. Ara, però, la situació és més favorable pel municipi.

Des de l'equip de govern treballaran per reduir de mica en mica el deute per poder disposar d'un pressupost apte per organitzar activitats i posar en funcionament nous serveis pels riudarenencs i riudarenenques.

L'alcalde de Blanes, Jordi Hernández, i la consellera de Territori, Ester Capella, han encapçalat la visita que s'ha fet a la urbanització feta a la zona de ribera, així com la rehabilitació duta a terme a la coberta de la Llotja de Peix de la Zona Portuària del municipi on comença la Costa Brava. Els han acompanyat el Patró Major de la Confraria de Pescadors de Blanes, Ferran Martínez; la directora de Ports, Annabel Moreno; el director del SSTT del Departament a Girona, Sergi Albrich, regidors de l'Ajuntament de Blanes; i el president del Club de Vela Blanes, Joan Balaguer, entre d'altres.

Les dues actuacions que han visitat modernitzen les instal·lacions portuàries, potencien la connexió i la mobilitat entre el port i el teixit urbà, i ajuden a minvar la petjada de CO2 a l'atmosfera, gràcies a les plaques solars col·locades per la Confraria de Pescadors al sostre de la llotja. Les obres dutes a terme per l'empresa pública Ports de la Generalitat han suposat una inversió d'1,6 milions.