|          

L'equip de l'Oficina Jove de la Selva va rebre la visita de professionals de Gal·les que treballen en el món de la informació juvenil en entitats sense ànim de lucre, per entendre com funciona les polítiques de joventut a Catalunya. Entre les diferents oficines, els professionals gal·lesos es van traslladar fins a Santa Coloma de Farners per conèixer més sobre un dels nous projectes, en concret la campanya 'Cap Caos al Cap'.

Cap Caos al Cap és una campanya de comunicació que vol parlar de la salut mental, especialment entre el col·lectiu jove. Fent ús d'aquest joc de paraules, expressa un desig que tenim com a societat, que és viure amb tranquil·litat i salut emocional.

Aquesta campanya s'emmarca dins el programa Ocell de Foc al Gironès – La Selva, i s'inicia amb un conjunt d'accions que es duran a terme al voltant del 10 d'octubre, dia mundial de la salut mental, i que pretén interpel·lar el col·lectiu jove parlant obertament de salut mental, per què reconèixer aquest aspecte ens posiciona i encamina cap al benestar emocional.

Les dades que s'estan publicant recentment són cada vegada més alarmants. Tal com apunta l'informe "La situació de la salut mental en el jovent català", des de la Covid-19 les atencions a urgències de joves relacionats amb la salut mental, com els trastorns de conducta alimentària, ansietat o malestars emocionals ha augmentat un 165% i el suïcidi és ja la principal causa de mort per fenòmens no naturals entre el jovent.

Aquesta campanya a xarxes es complementa amb la creació d'un marxandatge amb polseres, xapes, bolígrafs i adhesius els quals es repartiran entre les persones participants dels projectes. Alhora, el projecte abasta una gran necessitat, transmetre al jovent la importància de comunicar-se i parlar sobre la salut mental des de ben joves, ja que el 50% dels trastorns de salut mental apareixen en l'adolescència, abans dels 14 anys.

El Consell Comarcal de la Selva i Ecovidrio han presentat oficialment la campanya solidària “Per elles”, que per novè any consecutiu impulsa l’entitat sense ànim de lucre a l’estat espanyol. L’acte de presentació s’ha fet aquest dijous, 19 d’octubre, i ha comptat amb la participació d’alguns dels representants de les poblacions de Blanes, Breda Caldes de Malavella i Riudarenes, que enguany participen en aquesta campanya, desenvolupada amb motiu del Dia Mundial del Càncer de Mama, que destaca la importància de tenir cura del medi ambient i cuidar la salut mitjançant la prevenció.

Enguany, la campanya duu per lema “Investigar ens fa optimistes” i compta amb la col·laboració de la Fundació Contigo, dedicada a la investigació del càncer de mama.

Com a símbol de la conscienciació i solidaritat amb el càncer de mama, Agatha Ruiz de la Prada ha dissenyat un mini iglú especial per a l'ocasió, en el qual es destaca el lema de la Fundació Sandra Ibarra: “Plens de vida”. El mini iglú es podrà adquirir a través de la web Miniglu.es, i els beneficis es destinaran a la Fundació Sandra Ibarra per contribuir a la prevenció i recerca del càncer.

En el transcurs de la presentació, Ivan Costa, gerent a Catalunya d’Ecovidrio, ha afirmat que els contenidors s’han ubicat en emplaçaments molt concorreguts dels municipis amb l’objectiu que siguin “un altaveu d’aquesta campanya, que uneix dues causes: sensibilitzar sobre el càncer de mama i la importància de cuidar la nostra salut, i conscienciar sobre la necessitat de reciclar el vidre i cuidar la salut del planeta. Perquè la salut del planeta i de les persones van intrínsecament lligades”.

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal de la Selva i alcalde Tossa de Mar, Martí Pujals, ha instat la ciutadania a omplir durant els propers dies aquests iglús de vidre que s’instal·laran en aquestes poblacions per a “una molt bona i noble doble causa”. El buidatge periòdic del contenidor, que es retirarà a partir de mitjans de novembre, anirà a càrrec del Consell Comarcal de la Selva en la majoria dels pobles, excepció de Riudarenes que té empresa pròpia.

L’alcalde de Riudarenes, Josep Solé, que també ha assistit en aquest acte de presentació, ha assegurat que “només reciclant vidre, ja ajudem a la salut i prevenim el càncer”.

Enguany, la campanya s'allargarà fins a mitjans del mes de novembre. Ecovidrio ha instal·lat un total de 5 contenidors roses en quatre municipis selvatans - dos a Blanes, un a Breda, un a Caldes de Malavella i un a Riudarenes. Segons les últimes dades relatives a 2022, els habitants de Blanes van reciclar un total d'11.173 tones d'envasos de vidre, els habitants de Breda un total de 128 tones, Caldes de Malavella van reciclar un total de 279 tones i Riudarenes van reciclar un total de 65 tones d'envasos de vidre, una quantitat que esperen multiplicar durant aquest mes per ajudar en la campanya solidària "Per elles". 

Durant la Campanya Forestal, entre l'1 de juny i el 18 de setembre, s'han produït a Catalunya un total de 221 incendis forestals, que han afectat una superfície de 668,59 hectàrees. Pel que respecte a la comarca de la Selva hi ha hagut un total de 14 incendis. Tant en nombre de focs com en superfície es tracta del sisè millor any dels darrers quinze. Des del departament d'Agents Rurals ens han detallat més sobre el balanç de la campanya forestal d'aquest estiu.

Pel que fa a les causes, un 25% dels incendis d’enguany (55) s’han originat per causes naturals, mentre que en la resta hi ha intervingut l’acció humana. Concretament, 50 (un 22’6% del total) s’han originat per negligències i fins a 47 (un 21’27%) han estat intencionats.

El passat mes, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena i Garcia, va subratllar que "els cossos de seguretat i d'emergències han demostrat una valentia i una capacitat excepcionals”. "L’aplicació de la intel·ligència en l’operativa, la coordinació i la determinació han estat crucials per protegir les nostres poblacions", va explicar.

El titular d’Interior va voler destacar també el paper dels Agents Rurals i del Cos de Bombers de la Generalitat: "continuarem destinant més recursos i mitjans fent anualment convocatòries, ampliant un més la Campanya d'Estiu i augmentant el pressupost d'aquestes direccions generals en més de 30 milions d'euros".

D’altra banda, el Departament d’Interior va eixamplar un mes la Campanya d’Estiu, de l’1 de juny al 30 de setembre, iniciant-la quinze dies abans de l’habitual i finalitzant quinze dies després. Això ve provocat pel context de canvi climàtic, que en els darrers anys ha fet incrementar el nombre de dies considerats crítics i de major risc d’incendi forestal.

A més, la campanya també es va estrenar amb una millora en el procediment de determinació de les mesures de protecció a la població per tal de garantir la seguretat de les persones en urbanitzacions en cas d’incendi forestal. Aquest procediment ha millorat encara més la coordinació entre Bombers (qui estableix les ordres de confinament i evacuació), el grup d’ordre (qui les executa) i el sistema d’avisos a la població de Protecció Civil.

Des del cos de bombers i els Agents Rurals, han afirmat que l'incendi originat a Portbou ha estat el més greu d'aquesta campanya d'estiu, el qual va afectar a prop de 600 hectàrees. Finalment, en el que portem d'any a la comarca de la Selva, s'han registrat un total de 22 incendis que han afectat una superfície de 7,59 hectàrees.

L'Ajuntament de Lloret de Mar ha fet públic el resum de dades del servei de salvament i socorrisme d'aquesta temporada a les platges lloretenques, després de finalitzar el servei de salvament i socorrisme a les platges catalanes. En total, en el període de màxima afluència turística, Lloret ha disposat de 25 socorristes distribuïts entre les diferents platges i cales de Lloret, fet que els ha facilitat tenir major vigilància. La regidora de platges, Marina Nicolàs, ens ha destacat algunes de les dades més rellevants d'aquest servei durant la temporada.

El servei de salvament i socorrisme s’ofereix a les dues principals platges, Lloret i Fenals, durant la festivitat de Setmana Santa i s’inicia la temporada a mitjans de maig i acaba a mitjans d’octubre, mentre que a la resta de cales el servei es realitza durant quatre mesos, de juny a setembre. Com explica l’Alcalde de Lloret, Adrià Lamelas, “aquesta temporalitat converteix Lloret de Mar en el servei més llarg de Costa Brava i un dels municipis de Catalunya amb un servei de salvament de major durada i oferint-se a totes les platges de la localitat”. 

A més, tal com exposa la regidora de platges, Marina Nicolàs “atès que arran de la pandèmia i la postpandèmia es va detectar un augment d’usuaris a les cales, aquest estiu s’ha apostat per incrementar la dotació de personal els mesos de juliol i agost, passant de dos a tres socorristes també de dilluns a divendres a la cala Canyelles i a les platges de Santa Cristina i Treumal, així com ampliant també amb un socorrista aquàtic més a sa Boadella, tots els camps de setmana durant els dos mesos sencers”

A banda, l’Ajuntament de Lloret continua apostant per unes platges adaptades a tothom i, en aquesta línia, el servei de suport al bany per a persones amb mobilitat reduïda és molt ben valorat, comptabilitzant-se fins a 340 serveis amb cadira amfíbia o d’assistència al bany. Així mateix, aquest estiu també es van incorporar les banderes de senyalització de l’estat de la mar, amb la codificació de colors per a persones daltòniques, que inclou simbologia específica per facilitar-los-en la comprensió. 

Per garantir la seguretat dels usuaris, durant la temporada estival, l’Ajuntament de Lloret incorpora l’equip de vigilància a platges, que enguany ha comptat amb sis persones. El dispositiu, duu a terme una tasca preventiva a la sorra especialment per evitar furts i garantir el compliment de l’ordenança de civisme, així com del reglament de platges a respectar per part de les activitats que es presten en la zona litoral.

En conclusió, la xifra total de serveis prestats a les platges de Lloret ascendeix a 51.728, dels quals 49.345 han estat prevencions, 2.036 assistències, 77 assistències aquàtiques, 29 rescats i 38 evacuacions.

Aquest dilluns els veïns i veïnes de Vidreres que viuen a les urbanitzacions de La Goba, Terrafortuna i Puigventós han fet el pas i s'han sumat al sistema de recollida de residus porta a porta. Es tracta de la segona fase del canvi de sistema de recollida d'escombraries encaminat a millorar la gestió i l'índex de reciclatge al conjunt del municipi. 

Vidreres va iniciar el sistema al passat mes de març, fins aquell moment la quantitat de la fracció de rebuig que generaven els vidrerencs i vidrerenques suposa més del 75% del total de residus. Aquesta quantitat no era sostenible ni responsable amb el medi ambient. Amb la posada en funcionament d'aquesta segona fase, restarà pendent la implantació al barri d'Aiguaviva, que es preveu de cara a finals del 2023 o principis del 2024.

Per tal que no hi hagi dubtes al voltant del canvi de recollida s'han portat a terme dues sessions informatives, tant en format presencial com en format telemàtic. Alhora, durant les darreres setmanes s'ha repartit el "kit" amb els cubells del nou sistema de recollida.

Per l'alcalde de Vidreres, Jordi Camps explica que els canvis sempre costen, però després de la posada en funcionament d'aquest nou sistema al nucli, estan convençuts que prosperarà i que revertiran les dades de reciclatge en aquestes noves zones d'implementació del sistema porta a porta.

D'altra banda, el regidor responsable de l'àrea, Enric Gual, ha afirmat que cal veure el canvi de sistema de recollida de residus com una millora. Alhora, ha explicat que fins que tothom no estigui habituat a llençar les escombraries d'aquesta manera, des de l'Ajuntament estaran disponibles per resoldre dubtes i fer tantes sessions informatives com calgui.

L'Ajuntament de Blanes va aprovar amb la unanimitat la cessió de tres parcel·les de titularitat municipal al barri de Valldolig, situat a l'extrem est de la ciutat, per a la construcció de 86 habitatges de lloguer social. La decisió va prosperar en el decurs d'un ple extraordinari convocat per urgència celebrat el vespre d'aquest passat dilluns.

La urgència també va prosperar amb la unanimitat de tot el plenari, donant pas al debat dels tres punts de l'ordre del dia refosos en un de sol, ja que cada punt corresponia a cadascuna de les finques municipals. La Fundació Salas s'encarregarà de la promoció de les tres parcel·les a Valldolig, i la Fundació Privada Nou Lloc Habitatges Social, a través de la Fundació Salas, gestionarà els lloguers socials un cop s'hagin construït els pisos.

Aquestes fundacions són integrants de la Fundació Cohabitac, coordinadora de fundacions promotores i gestores d'habitatge social de lloguer a Catalunya. Les tres parcel·les es traspassaran per un termini de 75 anys, i estan situades en una mateixa zona del barri de Valldolig. D'una banda, hi ha la finca situada al Carrer Anoia 23, on es farà una promoció de 36 habitatges de lloguer social.

De l'altra, la parcel·la del Torrent Ses Vernes 10-12, on s'hi faran 28 pisos amb idèntics objectius; i finalment la finca del Carrer Anoia 29, on s'hi construiran 26 habitatges de lloguer social. 

El ple, per l'aprovació de la cessió de les tres parcel·les, va haver de ser convocat pel procediment d'urgència, propiciada perquè s'entrés dins del termini d'un programa d'ajuda a la construcció d'habitatge de lloguer social en edificis energèticament sostenibles. En el cas en què s'hagués portat el punt en el proper plenari ordinari d'aquest octubre, no s'hagués pogut incloure la promoció.